Oikeistohallitukselta keppiä opiskelijoille

Hallitus on päättänyt budjettiriihessään tarjota opiskelijoille pelkkää keppiä. Opintotuesta tehdään kaksiportainen, pisterajoja tiukennetaan ja asumilisän nostaminen ryhtyy kuluttamaan tukikuukausia. Parannukset, indeksiin sitominen ja huoltajakorotus, jäävät toteuttamatta. Ilmeisesti opiskelijoiden onnistui saada liian hyviä tuloksia ulos opintotuen rakenteellisen uudistamisen työryhmästä. Erityisesti Kokoomusta harmitti, ettei työryhmä päätynyt esittämään Kokoomuksen ns. etupainotteista mallia, jossa opintojen alussa tuki olisi opintorahapainotteinen ja lopussa suurempi osa olisi lainaa. Jos Kokoomuksen malli ei kelpaa, päätti Katainen, ettei anneta opiskelijoille mitään muutakaan – paitsi keppiä. Ehkä tämän jälkeen kaikille alkaa olla selvää, ettei Kokoomus halua mitään hyvää opiskelijoille. Ai niin, löytyyhän budjetista kymmenen sentin korotus opiskelijoiden ateriatukeen. Kyllä meistä välitetään!

Tällaista vedätystä ei tarvitse sietää! Sanotaan se huomenna ääneen klo 13 Senaatintorilla.

5 kommenttia artikkeliin ”Oikeistohallitukselta keppiä opiskelijoille

  1. Olen itse opiskelija ja olen erittäin onnellinen että saan ilmaisen koulutuksen ja sen lisäksi vielä ilmaista rahaa, satoja euroja kuukaudessa muilta Suomen kansalaisilta, ilman mitään vastiketta, lukuunottamatta opintopisteitä.
    Suomi on nyt ennennäkemättömän kehnossa taloudellisessa tilanteessa ja parannusta ei tule tapahtumaan pitkään aikaan. Jostain on kuluja karsittava.
    Verotus on ryöstöä jota valtio harjoittaa. Te ilmeisesti haluatte ryöstää muita Suomen kansalaisia vielä lisää koska te koette sen olevan oikeutenne jostain syystä. Mainittakoon että olen keskituloisesta perheestä, en kannata kokoomusta tai muita valtapuolueita.
    Minua ei haittaisi vaikka opintotukibudjetti puolitettaisiin, suomalaisen opiskelijan taloudellinen tilanne olisi silti huomattavasti parempi kuin suurimmalla osalla maailman opiskelijoista, jotka pystyvät suorittamaan opintonsa kunnialla ja maksamaan älyttömän suuret lukukausimaksunsa ja lisäksi elämisensä.

  2. Minäkin olen opiskelija, en myöskään kannata kokoomusta ja olen Villen tavoin onnellinen siitä, että saan (toistaiseksi) ilmaisen koulutuksen lisäksi opintotukea – opintosuorituksia vastaan. Sitähän vastikkeellisuus on. Mitä muuta opiskelijat voisivat tarjota vastikkeeksi?

    Ajatuksena opiskelun tukemisessa on käsittääkseni paitsi nämä yhdenvertaisuuteen liittyvät jutskat, myös kansakunnan suurimman rikkauden – sen kyvykkäiden kansalaisten – hyödyntäminen nopeasti muuttuvassa nyky-yhteiskunnassamme, jossa kansakunta ei enää vaurastu myymällä metsää ja laivaamalla tervaa.

    Olen maksanut myös veroja, enkä pidä niitä ryöstämisenä, niin kuin ei oikeastaan juuri kukaan muukaan.

    Villen viimeisessä virkkeessä näyttäisi olevan ajatusvirhe. Suuren maailman lukukausimaksuja maksavat opiskelijat pystyvät suorittamaan opintonsa, lukukausimaksunsa ja elämisensä juuri siitä syystä etteivät ole keski- vaan suurituloisista perheistä.

    Oletko siis vai etkö ole onnellinen siitä, että sinulla on mahdollisuus opiskella keskituloisen perheen kasvattina Suomessa? Jäi nyt vähän epäselväksi.

  3. Verotuksessa on kyse tulonjaosta, jota tapahtuu kaikissa yhteiskunnissa. Sen näkeminen rosvouksena on melkoisen yksisilmäistä.

    Olen minäkin tyytyväinen siihen, etten joudu suoraan maksamaan opiskelusta (ainakaan toistaiseksi) ja että saan opintotukea. Se ei kuitenkaan kumoa sitä faktaa, että noin 700-800 euron keskikuukausituloilla opiskelijat ovat köyhiä, ja että monille toimeentulon riittämättömyys on jokapäiväinen kokemus. Toimeentulon riittämättömyys ja sen epävarmuus aiheuttavat paitsi stressiä ja pahoinvointia, myös hidastavat opintoja pakollisen työnteon kautta. Se myös lisää koulutuksen periytyvyyttä. Se, että jossain muualla on huonommin kuin meillä, ei tee meidän tilanteestamme yhtään parempaa.

    Tulonjako on viimeisten parin kymmenen vuoden aikana Suomessa muuttunut rikkaita suosivaksi. Rikkaat ovat rikastuneet ja köyhät köyhtyneet. Etenkin 1990-luvun laman jälkeen sosiaalituet ovat laahanneet jäljessä ja köyhyys lisääntynyt. Se, miten varallisuutta jaetaan on poliittinen valinta. Tapahtuneen kehityksen valossa tuntuu varsin kohtuulliselta vaatia lisää rahaa niille, jotka kärsivät puutteesta. Opintotuen indeksiin sitominen on hyvin pieni parannus eikä maksakaan paljoa. Niin kauan kuin opintotuki ei ole sidottu indeksiin, opiskelijoiden tuki laskee. Ja sitten vielä pitäisi valmistua nopeammin!

  4. Useimmiten nämä lisää opintotukea / asumislisää / perustuloa vinkuvat ihmiset ovat juuri näitä ikiopiskelijoita, jotka syystä tai toisesta pelkäävät valmistumista ja töihin menoa, eli aikuistumista. Ja valmistuttuaankin 10 vuoden opiskelujen jälkeen ei heitä mikään töissä käynti ( verojen maksu ) kiinnosta. No, yllätys yllätys, juuri nämä ihmiset ovat tuolla toreilla ja turuilla plakaattien ja megafonien kanssa vollottamassa lisää ilmaista rahaa…

  5. Indeksitavoitetta ajavat opiskelijoiden kattojärjestöt SYL ja SAMOK, (jopa kaikki?) yksittäiset ylioppilaskunnat sekä ruohonjuuritason toimijat. Kyse ei siis tosiaankaan ole mistään marginaalisesta joukosta.

    Lisäksi kukaan ei nykyjärjestelmässä voi opiskella kymmentä vuotta käymättä töissä. Opintotukea on käytössä 55 tukikuukautta eli noin kuusi vuotta. Koska opintotuki (opintoraha 298 ja asumislisä max. 201,60) on niin pieni, töitä on tehtävä myös opiskeluaikana.

    Indeksitavoitteessa ei ole kyse lisärahan vaatimisesta vaan siitä, että halutaan, että jatkossakin opintotuella saa saman verran kuin nyt. Tosin myös lisärahan vaatiminen on varsin kohtuullista, minkään muun ihmisryhmän ei oleteta tulevan toimeen niin vähällä kuin opiskelijoiden tai vaihtoehtoisesti elävän lainalla.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s