Sinun ei täydy yhtään mitään

Eräässä työväenlaulussa, jonka nimeä en juuri nyt muista, sanotaan:

Opi perusasiat…
…Opi kaikki aakkoset
Se ei riitä, mutta opi ne
Älä anna sen harmittaa vaan ala jo
Sinun täytyy tietää kaikki
Sinun täytyy astua johtoon

Vasemmistonuorten uusille toimijoille suunnattu kurssi on nimetty biisin sanojen mukaan ”Opi perusasiat” -kurssiksi ja järjestöbyrokratiaan perehdyttävä kurssi ”Sinun täytyy astua johtoon”. Vanu-seurassa baarissa totesin tänään, että kurssien nimet ovat ihan hirveät. Sanoin, että minusta ne ovat taistolaisnostalgiaa, josta en tykkää. Kaikki ovat samaa mieltä siitä, ettei 1970-luvulla vasemmistolla mennyt ihan putkeen ja että osa lauluista neuvostoihailuneen tai väkivaltaisuuteneen on vastenmielisiä ja epäilyttäviä. Lisäksi työväenlaulut ovat imago- ja makukysymys.

Vasta baarista lähdettyäni tajusin kuitenkin henkilökohtaisesti tärkeimmän: laulut (osa niistä) edustavat sellaista ihmis- ja politiikkakuvaa ja vasemmiston perinnettä, johon en halua kuulua. Vaikka kyse ei olisikaan porvarien lahtaamisesta, laulujen vasemmistolainen toimija on aatteen puolesta itsensä uhraava puolueen väsymätön soturi. Sinun täytyy oppia perusasiat ja tiedostaa, ettei se riitä.

”Jos rakastat” -biisi on aina saanut ihoni kananlihalle samasta syystä.

Jos rakastat purjehtimista,
kaukomatkoja, Kanarian saarta,
pois sinä lähdet, ja minä pysyn täällä.
Ja muistelen sinua kaipaamatta,
aamua, jolloin tuuli puhalsi
hiuksissani, ja vei sinun kuvasi.

Jos perusasia biisissä oletettiin omistautumista, Jos rakastat -kertoo, millaisia asioita saat haluta ja rakastaa, että olet kertojan arvoinen ja kunnollinen ihminen. Ei haluaminen ja rakastaminen kuitenkaan ole poliittisesti korrektia tai järkevää. Laulu asettaa ihanteeksi (miehisen) aineellisen yläpuolelle nousevan ja itseään kontrolloivan toimijan.

Eikö vasemmiston pidä puolustaa oikeutta nautintoon ja onneen? Vasemmiston tehtävä ei ole sanoa, mitä ihmiset saavat tai eivät saa haluta. Jos vasemmisto haluaa väittää itseään feministiseksi, sen tulee kyseenalaistaa itsekieltäymyksen ja nautinnon halun (ruumiillisuuden) ulkoistamisen kautta rakentuva miehinen subjekti. Lisäksi vasemmiston on lakattava moralisoimasta ihmisten mieltymyksiä ja rakennettava sellainen visio maailmasta, joka on houkuttelevampi kuin porvarillinen elintason ja kulutuksen kasvun houkutukseen perustuva visio. Ei voi myöskään olla niin, että poliittinen osallistuminen edellyttää valtavaa tietomäärää ja omistautumista. Osallistumisen on oltava mahdollista vaikka ei tietäisi kaikkea eikä haluaisi astua johtoon. Myöskään ei tarvitse osallistua, jos ei tahdo.

Pitkälliseksi venyneen vuodatuksen jälkeen: ennen kaikkea en halua kuulua sellaisen vasemmiston perinteeseen, joka vaalii ylläkuvatunkaltaista ihmis- ja politiikkakuvaa. Laulujen ja nimien kautta rakennamme omaa paikkaamme historiassa. Mieluummin liittäisin itseni sen vasemmiston perinteeseen, joka näkyi vaikkapa vuoden 1968 iskulauseissa ja julistuksissa.

Kursseja voisi nimetä vaikka: ”The revolution doesn’t belong to the committees, it’s yours”? tai ”I love you!!! Oh, say it with paving stones!!!”

12 kommenttia artikkeliin ”Sinun ei täydy yhtään mitään

  1. Kiitos tästä!

    Tuo kurssi – tai ainakin nimensä – on hämännyt minuakin, sillä se henkii aika vahvaa indoktrinaatioajattelua: tule tänne, niin peruskoulutamme sinusta hyvän ihmisen. Kiitos ei.

    Ei minua haittaa oppia asioita – päinvastoin, mutta tuollaista etujoukkoajattelua en ole koskaan sietänyt. (En nyt tiedä onko Vanun opi persasiat kurssi sitä, mutta nimensä viittaa sen verran siihen suuntaan, että en ole ikinä tuonne halunnut.) Vastaavasti taistolaisuuskaan ei nosta minussa erityisen herkkiä tunteita ja tarvetta nostalgisointiin. Sen vähän pohjalta mitä olen kuullut (niin taistolaisilta kuin ei-taistolaisilta vasemmistolaisilta), liike vaikutti tympeältä ja totalisoivalta oikeassaolijiden kerholta, jossa ei jätetty paljoa sijaa erilaisuudelle. (Tuskin taistolaiset kovin vaarallisia olivat, mutta onhan se nihkeää, että ihannoivat melko kritiikittömästi totalitaristista järjestelmää. Joku on sanonut, että kyllä taistolaiset tajusivat NL:n ongelmat, mutta että ulospäin piti pitää yhtä. Sekin on ihan hanurista: minusta avoimuus ja rehellisyys kuuluvat politiikkaan. Ja tietty määrä itsekritiikkiä…)

    Erityisen ikävää on, jos oletetaan, että on olemassa joku kaikenkattava maailmanselitys (jonka perustat voi sitten kurssilla oppia). Minun vasemmistolaisuuteni koostuu kuitenkin eriävistä mielipiteistä, epävarmuudesta, jahkailusta, siitä että ihmiset ovat aika erilaisia ja että maailma on viime kädessä monimutkainen paikka. Enkä yhtään tykkää, että joku sanoo, että nyt teet näin kun liike vaatii. Silloin minä lakkaan olemasta osa tuota liikettä.

    Mutta joo, täysin samaa mieltä olen!

    Tosin mä olenkin ollut aina groucho-suuntauksen marxilainen…

  2. Hyvä kirjoitus monella tapaa, vaikka tosi ristiriitaista ensin vastustaa tosi kauan sitten menneiden vasemmistosukupolvien puhetta väkivallasta, joka oli sen ajan ja yhteiskunnallisen tilanteen tuote ja heti perään hehkuttaa 1968 väkivallanihannointia.

  3. Vaikka siis toki kurssi jonka nimensä puolesta on katutaistelukoulutusta, kuulostaa kivalta!

  4. tammisto: ”Erityisen ikävää on, jos oletetaan, että on olemassa joku kaikenkattava maailmanselitys (jonka perustat voi sitten kurssilla oppia)”

    Niin, kyseessä on Vanun uusille jäsenille suunnattu kurssi, jonka tarkoitus on opettaa perusasiat (nimensä mukaisesti) Vanusta aina organisaatiosta konkreettisen toiminnan muotoihin (joita saa toki keksiä itse lisää) kerraten vähän järjestön historiaa. Maailmanselityksiä järjestöllä on ehkä 5000, suunnilleen saman verran kuin jäseniä. Näkisin näitä lauluja laulaneena ja tuon kurssin itse käyneenä, että todellisuudet, joita ne edustaa, on eri. Siihen, miten Vanun kantsisi nimetä tapahtumiaan, en ota kantaa.

  5. Ai sä et halua kuulua sellaiseen vasemmistoon, joka sanoo ”tarkista lasku, sinun täytyy se maksaa? Laske sormesi joka erälle ja kysy miksi tämä on näin?”

    Etkö halua kuulua sellaiseen vasemmistoon, joka sanoo ”opi, mies yömajassa, opi vaimo keittiössä, mene kouluun, koditon, nälkäinen, tartu kirjaan”?

    Siihen vasemmistoon, johon minä haluan kuulua, kuuluu aika voimallisena tiedostamisen eetos. Että tajuaa, minkä takia maailmassa on joitakin epäkohtia, että tajuaa, milloin työpaikalla kstan linssiin, että tajuaa, milloin pitää sanoa ”ei käy, en hyväksy tätä”.

    Nämä asiat eivät ole suinkaan ihmisissä myötäsyntyisiä, vaan ne pitää monen oppia vaikeankin prosessin kautta. Pitää oppia kyseenalaistamaan ja ajattelemaan itse jotain asioita. Pelkkä bilettely tarjoaa asioille todella heikon pohjan.

    Tai kärjistän. Mikäli ei tarvitse oppia mitään, emme tietenkään voi tarjota ”porvarileirin” houkutuksia parempaa visiota – miten voisimme? Jos ei tarvitse oppia ilmastonmuutoksesta, ei tarvitse välittää kulutuksesta. Jos ei tarvitse oppia riistosta ja luokkarakenteesta, voi aina ajatella ansaitsevansa vain juuri sen verran, kuin mitä sattuu palkkaa saamaan. Jos ei tarvitse oppia sukupuolijärjestelmästä, voi ajatella, että naisella ei ole sielua, joten on ihan ok, että nainen saa huonompaa palkkaa kuin mies.

    Tämä nyt lähinnä osoittaakseni, mihin asti tässä kirjoituksessa selittämiäsi juttuja voidaan tulkita.

    Lisäksi sulla on varmaankin aika paha väärintulkita tosta ”sinun täytyy astua johtoon” -jutusta. Sehän tarkoittaa Brechtillä kahta asiaa: paitsi, että meidän kaikkien (eli nk. kansan) on astuttava johtoon, kaapattava valta takaisin itsellemme ja nostettava omamme johtoon, myös jokaisen ihmisen tulee olla oman elämänsä johdossa. Ihmisen tulee ottaa selvää, missä kohtaa hän ansaitsee parempaa ja miten sitä parempaa saadaan – tai oikeastaan, missä kohtaa jokainen meistä ansaitsee parempaa, ja missä kohtaa meidän jokaisen pitäisi sitä saada.

    Perusasioiden oppimisella ei ole juurikaan tekemistä puolueelle omistautumisen kanssa, vaan ihan vaan sorretun yksilön elämisen kapitalistisessa järjestelmässä kanssa. Pitää oppia perusasiat maailmasta – eikä se riitä, silti pitää olla jokaisessa jutussa valppaana.

    Oikeastaan tän biisin sanomanhan voi tulkita suorastaan oikeistoliberaaliksi. Että jokainen yksilö on vastuussa omasta tiedostamisestaan ja omasta asemastaan maailmassa. Sitä se ei ole tarkoittanut, paitsi vähän. Se edustaa paljon paljon parempaa käsitystä ihmisestä ja vasemmistolaisuudesta kuin tämä toinen alan klassikko, joka kuuluu seuraavalla tavalla:

    luokan aivot, luokan asia,
    luokan voima, kunnia,
    sitä kaikkea on puolue!

  6. veikko: puhumatta nyt lainkaan Katrin puolesta, niin en varsinaisesti näe ristiriitaa sen välillä, että pyrkii ymmärtämään laajempia kokonaisuuksia ja ettei ole ihan pähkinöinä jostain puolihurmahenkisestä laululiikkeestä (joo, pahoittelen kärjistämistä).

    Puge: joo, ei tuo kurssi tietenkään mikään aivopesukurssi liene, mutta on tuo nimi ollut sellainen, että se on saanut minussa aikaan tietoisen päätöksen jättää moinen väliin. Ei sillä, liike ei siinä varmasti paljoa menettänyt… Ja mä nyt olen aina ollut huono liittymään yhtään mihinkään.

  7. Yritin jo kertaalleen vastata tähän, mutta Veikko sun kommentin pituus lannisti mut. En nyt kommentoi tota laulua, muuten kuin toteamalla, ettei mulla ole tietoa sen taustasta ja että en usko oikeisiin ja vääriin tulkintoihin.

    Tietämisestä ja tietämättömyydestä. Mun mielestä edellytys asioiden tietämisestä on suuri este suuren osan ihmisistä osallistumiselle politiikkaan. Kaikilla ei ole aikaa, voimia tai kykyjä ottaa selvää ja perehtyä. Toisilla on koulutuksen ja yhteiskunnallisen aseman kautta paremmat edellytykset tähän kuin toisilla. Ei voi kuitenkaan olla niin, että vaan nämä perehtyneet saavat osallistua. Tietenkin mitään tietämättä menee aika helposti metsään. Kuitenkin valtavan perehtymisen sijaan pitäisi rohkaista ihmisiä puhumaan omista positioistaan käsin ja sallia erehdykset ja epävarmuus. Ja tunnustaa, että tieto ja ymmärrys voi karttua monesta lähteestä.

  8. Niin ja todettakoon vielä, että mun kokemukset aikoinaan käymältäni Vanun perusasiat-kurssilta oli positiivisia ja ettei kritiikkini todellakaan kohdistunut Vanuun vaan pariin hassuun kurssin nimeen ja siihen mihin nimet viittaavat.

  9. ”1968 was a great year”, totesi jo edesmennyt the Clashin keulakuva ja punk-sukupolven vaikuttaja Joe Strummer aikanaan. Onhan Ranskassa muitakin hienoja muistoja, kuten aikanaan verisesti lopetettu Pariisin kommuuni. Toivotaan, että eivät jää vain muistoiksi….

  10. Ja miksi se on usein niin, että asioista eniten tietävät ovat kaikkein lamaantuneimpia?

    Vai olenko se sittenkin vain mä 😛 ?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s